אכילה רגשית: להבין ולשחרר את הקשר בין רגשות לאוכל

את יושבת על הספה אחרי יום ארוך ומתיש ואיכשהו פתאום מוצאת את עצמך מול המקרר, מחפשת משהו מתוק או מלוח לנשנש. את יודעת שאת לא באמת רעבה, אבל משהו דוחף אותך לאכול. אם המקרה מוכר לך, את כנראה מתמודדת עם אכילה רגשית. אבל מה זה בדיוק אכילה רגשית ואיך אפשר להתמודד איתה?

מהי אכילה רגשית?

אכילה רגשית היא שימוש באוכל כדי להתמודד עם רגשות מורכבים או לא נעימים. זה יכול להיות לחץ, שעמום, עצב, בדידות, ואפילו שמחה. במקום להתמודד עם הרגשות האלה שצפים, את פונה לאוכל כדי להרגיע או לנחם את עצמך. הבעיה היא שהאכילה הזו לא באמת פותרת את הבעיה שנוצרה וכמעט תמיד מובילה לתחושות של אשמה ותסכול.

למה אנחנו אוכלות בגלל רגש שעלה?

הקשר בין רגשות לאוכל מתחיל כבר בילדות המוקדמת. חשבי על הפעמים שקיבלת ממתק כשהיית עצובה, או על חגיגות משפחתיות סביב שולחן עמוס כל טוב. לאורך השנים, המוח שלך יצר קשר בין אוכל לנחמה ורגיעה. בנוסף, אכילה משחררת הורמונים שגורמים לנו להרגיש טוב, כמו סרוטונין ודופמין. וכל זה יצר אצלך במוח מעגל של הרגעה זמנית באמצעות אוכל, שלעתים קרובות גם מוביל להתמכרות.

איך מזהים אכילה רגשית?

זיהוי האכילה רגשית הוא הצעד הראשון בדרך לטיפול. הנה כמה סימנים שיכולים להעיד שאת אוכלת מרגש שעלה  ולא מרעב:

את מרגישה דחף פתאומי ודחוף לאכול. את מתמקדת באוכל מסוים ו"חייבת" אותו עכשיו. את ממשיכה לאכול גם כשאת שבעה. את אוכלת בלי לשים לב לכמויות או לטעם. את מרגישה אשמה או מתביישת שעה או יום אחרי שאכלת.

הקשר בין גוף ונפש

חשוב להבין שאכילה רגשית היא ממש לא עניין של "חוסר רצון" או "חולשה". זה קשור עמוק לאיזון הביוכימי בגוף שלך. כשאת במצב של לחץ או כל רגש חזק אחר, הגוף שלך משחרר הורמונים כמו קורטיזול, שיכולים להגביר את התיאבון ואת הרצון למזונות עתירי קלוריות. זו תגובה אבולוציונית שנועדה לספק לגוף אנרגיה במצבי לחץ, אבל בעולם המודרני היא יכולה להוביל לאכילת יתר כרונית.

טיפול באכילה רגשית: גישה הוליסטית

הטיפול באכילה רגשית דורש גישה כוללנית שמתייחסת הן לגוף והן לנפש. לא מדובר על לימו של איך "לאכול פחות" או "להתאמן יותר". מדובר על יצירת מערכת יחסים בריאה יותר עם האוכל, הגוף והרגשות שלך.

מודעות וקשיבות

אחד הכלים החשובים בטיפול באכילה רגשית הוא פיתוח מודעות. זה מתחיל בלהיות קשובה לגוף שלך ולאותות שהוא שולח. לפני שאת אוכלת, עצרי לרגע ושאלי את עצמך: האם אני באמת רעבה? מה אני מרגישה עכשיו? מה אני באמת צריכה?

טכניקות כמו מדיטציה ומיינדפולנס יכולות לעזור לך לפתח את המודעות הזו. הן מלמדות אותך להיות נוכחת ברגע, לזהות רגשות בלי לשפוט אותם ולהגיב בצורה מודעת במקום אוטומטית.

זיהוי ועיבוד רגשות

חלק חשוב בטיפול באכילה רגשית הוא ללמוד לזהות ולעבד רגשות בצורה בריאה. במקום "לאכול" את הרגשות, את לומדת להכיר בהם, לקבל אותם ולהתמודד איתם בדרכים אחרות.

זה יכול לכלול שיטות כמו כתיבת יומן, שיחה עם חברה או מטפלת, או פעילויות שעוזרות לך להירגע כמו יוגה או הליכה בטבע. המטרה היא ליצור ארגז כלים של אסטרטגיות התמודדות שאינן קשורות לאוכל.

שינוי דפוסי חשיבה

פעמים רבות, אכילה רגשית מלווה בדפוסי חשיבה אוטומטיים רובם שליליים ואת עשויה למצוא את עצמך חושבת דברים כמו "אני חסרת שליטה" או "אני תמיד נכשלת בדיאטות" "אני לעולם לא אהיה רזה". שיטות כמו CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) או NLP (תכנות נוירו-לשוני) יכולות לעזור לך לזהות ולשנות את דפוסי החשיבה האלה.

איזון הורמונלי

כפי שהזכרתי קודם, אכילה רגשית קשורה גם לאיזון הורמונלי בגוף. טיפול באכילה רגשית צריך להתייחס גם להיבט הזה. איזון הורמונלי יכלול שינויים בתזונה, שיפור איכות השינה, ניהול לחץ ופעילות גופנית סדירה – כולם גורמים המשפיעים על האיזון ההורמונלי שלך.

יצירת קשר חדש עם אוכל

בסופו של דבר, טיפול באכילה רגשית שם דגש על יצירת קשר חדש ובריא יותר עם אוכל. זה כולל למידה של אכילה מודעת – להקשיב לגוף, לאכול לאט ובתשומת לב, ללמוד להנות מהאוכל (כל אוכל) בלי אשמה או שיפוטיות.

סיכום

טיפול באכילה רגשית הוא תהליך. זה לא משהו שקורה בן לילה, אלא תהליך של למידה, גילוי עצמי ושינוי. הוא יכול להיות מאתגר, אבל התוצאות שוות את המאמץ. כשאת משתחררת מהתלות הרגשית באוכל, את לא רק משפרת את הבריאות הפיזית שלך – את גם מרגישה יותר חופשייה, מאוזנת, שלווה ומסופקת בחיים שלך.

אכילה רגשית טיפול עם אורלי זכות 

אם את מזהה את עצמך במאבק עם אכילה רגשית, את לא לבדך. כמישהי שעברה את אותו המסע, אני, מבינה בדיוק מה את חווה. במשך למעלה מ-20 שנה, הרגשתי איך האוכל מנהל אותי. ניסיתי אינספור דיאטות, עליות וירידות במשקל ופגיעה קשה בדימוי העצמי.

אבל היום, אחרי שנים של למידה והתמחות ברפואה תזונתית, אכילה רגשית, מיינדפולנס, CBT, עולם ההתמכרויות ו-NLP, פיתחתי שיטה ייחודית שעוזרת לנשים להשתחרר מהמאבק עם האוכל ולמצוא איזון אמיתי.

אני מזמינה אותך לצאת למסע של שינוי אמיתי. בואי נעבוד יחד כדי לאזן את הגוף שלך, להרגיע את המוח ממחשבות טורדניות, ולבנות הרגלים חדשים שיתמכו בך לאורך זמן. זה לא משנה באיזה משקל – מה שמשנה הוא מה קורה בראש שלך.

אל תחכי עוד. צרי איתי קשר עכשיו וגלי איך גם את יכולה לסייע לך להשתחרר מהתלות הרגשית באוכל ולהתחיל לחיות חיים מלאים ומאושרים יותר. יחד, נפתח דף חדש ביחסים שלך עם האוכל. הצעד הראשון לשינוי מתחיל כאן ועכשיו.

אכילה רגשית: להבין ולשחרר את הקשר בין רגשות לאוכל

מוזמנות לשתף:

בואו נדבר:

השאירי פרטים
ואחזור אליך ממש מהר עם כל המידע :)

מאמרים נוספים